4 marketingclichés die ik niet overneem

Innovatief, uniek, out of the box, je kunt ze inmiddels dromen. Daarom nu wat aandacht voor een paar uitspraken die mensen nog regelmatig met overtuiging over hun product of organisatie doen, maar die ook clichés beginnen te worden.

… zit in ons DNA
Ik ben geen erfelijkheidsexpert, maar ik vermoed dat het grootste deel van jouw en mijn DNA (en onze haarvaten) volkomen oninteressant is. Datzelfde geldt ongetwijfeld ook voor organisaties. Klantvriendelijkheid, oplossingsgerichtheid, innovatievermogen, het móet wel in je DNA zitten, anders overleef je sowieso niet. Oninteressant dus. Onderscheidt je bedrijf of product zich door iets wat er vanaf het begin al in heeft gezeten (we hebben een jonge-hondenmentaliteit, we zijn goed in het verzamelen van data), dan is dat zeker het vermelden waard, maar het DNA begint wat sleets te worden.

Wij zijn marktleider
We kunnen niet allemaal marktleider zijn. Dat kan niet! Uiteraard kun je de markt domineren als het gaat om Windows Phone-toestellen met 4,6 inch scherm en drie zilveren knoppen aan de achterkant, maar of je daar nu zo trots op moet zijn.
Ben je wel marktleider op een relevant gebied, dan zul je met harde bewijzen moeten komen.

Wij stellen de klant centraal
…En daarna negeren we hem en sturen we hem een dikke factuur. Luister even naar deze meneer van Interbank in het programma Kassa (vanaf ca 21 minuut 30) en je zegt nooit meer “Wij stellen de klant centraal.”

…Maar aan de top blijven is nog veel lastiger
Dit is een beetje de Bohemian Rhapsody onder de clichés. Er is goed over nagedacht en inhoudelijk is er weinig op aan te merken. Het probleem met de Queen-hit en deze uitspraak is dat ik ze inmiddels toch echt te vaak heb gehoord. Vertel liever wat je doet om zo goed te blijven.

Zoals gezegd, ik hoor mensen deze uitspraken vaak oprecht en met volle overtuiging doen. Ik heb me alleen voorgenomen om ze niet meer over te nemen bij het schrijven van een artikel of een wervende tekst. Doorvragen levert gelukkig vaak een veel interessanter verhaal op.

En nu ben ik natuurlijk benieuwd. Welke marketingclichés zijn volgens jou aan hun pensioen toe?