Blog

Je kunt écht over ieder onderwerp een roman schrijven

Deze week maak ik mijn romandebuut. Dat wil zeggen, samen met enkele anderen schreef ik een roman. Meer bepaald een businessroman. Om precies te zijn een businessroman over software-architectuur. Inderdaad, hét ideale onderwerp voor een pageturner. OK, jaren geleden heb ik een aantal computerboeken geschreven en als kind pende ik hele schriften vol met verhalen,

Verder lezen →

4 marketingclichés die ik niet overneem

Innovatief, uniek, out of the box, je kunt ze inmiddels dromen. Daarom nu wat aandacht voor een paar uitspraken die mensen nog regelmatig met overtuiging over hun product of organisatie doen, maar die ook clichés beginnen te worden. … zit in ons DNA Ik ben geen erfelijkheidsexpert, maar ik vermoed dat het grootste deel van jouw en

Verder lezen →

Een lijst met specificaties, nou en!

Als je een product of dienst aan de man wilt brengen, beantwoord je de vraag wat de potentiële gebruiker eraan heeft. Toch? Opdrachtgevers zijn daar niet altijd van overtuigd. Specificaties zijn heilig. “Ik mis in de beschrijving van vijftig woorden nog dat de LHR96i14k0O4 ook Q-seNsE PowerForce heeft.” Deze opmerking is een (bijna) waarheidsgetrouw voorbeeld

Verder lezen →

Kan Apple de concurrentie met Spotify aan?

Apple zou dit jaar dan eindelijk echt met een concurrent voor Spotify en andere streamingdiensten komen. Wat kan de laatkomer in de markt voor streaming muziek doen om er een succes van te maken? Toegegeven, het enorme succes van de iPod en de iPhone had ik niet voorzien. Apple is een meester gebleken in het

Verder lezen →

Het Moet Gisteren Af: verhalen over het leven als zzp’er

Uitdagingen, overwinningen en soms een enkele frustratie. Als zzp’er maak je het nodige mee. En het moet altijd gisteren af. Genoeg stof voor een blog met verhalen over het leven als zelfstandige. Al een paar jaar liepen mijn kantoorgenoot Marcel en ik rond met het idee voor een website over het zzp-bestaan. Maar we hadden

Verder lezen →

Waarom ik nog een krant lees

Blendle, MyJour, de nieuwe kranten-apps… Allemaal prachtig, maar ik spreid in mijn lunchpauze nog altijd de papieren krant voor me uit. Vier redenen waarom ik nog een krant lees. Waarschijnlijk is mijn generatie nog de laatste die zich herkent in het gezegde ‘Een krant is een meneer’. En zelfs de meeste bevriende leeftijdgenoten hebben geen

Verder lezen →

Eerst het persbericht, dan de handleiding, dan het product

Interessante visie van Amazon: als je een product of dienst introduceert, schrijf je eerst het persbericht en dan de handleiding. Daarna ontwikkel je het product. Heb je wel eens een handleiding geschreven? Dan weet je dat een instructieboekje of -document vaak het sluitstuk is bij de ontwikkeling. Het product is klaar, maar wat zou je

Verder lezen →

The Circle: het boek dat geschreven moest worden

Met The Circle heeft Dave Eggers aan de plicht van deze tijd voldaan. Er móest een boek komen over de dreigende dominantie van de Facebooks en Googles van deze wereld. Het had alleen een betere auteur verdiend. Het 1984 en Brave New World van onze tijd. Eindelijk heb ik The Circle van Dave Eggers gelezen

Verder lezen →